Program Hakkında

 

Bireylere gelişimsel ve uyum sorunları konusunda yardım eden ve iyi oluşları ile karar verme becerilerini artırmaya destek olan yetkin psikolojik danışmanlar yetiştirmeyi amaçlayan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı Programı, 24289 sayılı Resmî Gazetede yayınlanan 10 Ocak 2001 tarih ve 4617 sayılı kanunla kurulan Eğitim Fakültesi bünyesinde 2023 yılında kurulmuştur. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’nda kadrolu olarak görev yapan 2 doçent doktor, 3 doktor öğretim üyesi ve 1 araştırma görevlisi olmak üzere 6 öğretim elemanı bulunmaktadır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’nın öğrenci alımına 2022-2023 eğitim öğretim yılında başlanmıştır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’nın eğitim ve öğretim süresi dört yıldır. Programın öğrenci kontenjanı 40’tır. Programda, alan eğitiminin ağırlıkta olduğu bilgi ve becerileri öğrencilerin kavramasına yönelik 4 yıllık bir lisans eğitimi verilmektedir. Programda, zorunlu alan bilgisi, öğretmenlik meslek bilgisi, genel kültür ve uygulama dersleri yer almaktadır. Ayrıca öğrenciler kendi ilgi alanlarına göre seçmeli dersler de alabilmektedir. Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında “lisans derecesi” (Bachelor of Science) almaya hak kazanmaktadırlar. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans programından mezun olanlar, Okul Psikolojik Danışmanı unvanıyla veya istihdam eden kurumun vereceği kadro unvanıyla (örneğin; Psikolojik Danışman, İnsan Kaynakları Uzmanı, Pedagog, Eğitim Uzmanı vb.) eğitim, adalet, sağlık ve endüstri gibi sektörlerde çalışabilmektedirler.

 

Programın Çıktıları: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık öğretim programının öğrenme kazanımları şöyledir:

  1. Bilginin doğasını anlayarak bilgileri değerlendirebilir ve bilimsel bilgi üretimi ile ilgili yöntemleri kullanır. (TYYÇ-Bilgi-1)
  2. Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanının temel kavramlarını, yaklaşımlarını, etik ilke ve değerlerini kavrayarak, bu hizmetlerin toplumsal ihtiyaçlara göre nasıl kullanacağını kavrar. (TYYÇ-Beceri-1, 2)
  3. Psikolojik danışmanların alt uzmanlık alanlarındaki (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, rehabilitasyon psikolojik danışmanlığı ve ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) rol ve görevlerini analiz eder. (TYYÇ-Beceri-1)
  4. Millî Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) sistemini kavrayarak; psikolojik danışman bakış açısı ile eğitim ve öğretim hizmetlerinin öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimlerine etkisini değerlendirir. (TYYÇ-Öğrenme Yetkinliği-1)
  5. Gelişimsel ve önleyici rehberliğin amacı ve ilkelerini temel alarak, eğitim kurumunun ihtiyacına uygun temel düzeyde PDR programlarını planlar ve uygular. (TYYÇ-Öğrenme Yetkinliği-2)
  6. PDR alanının etik ilke ve değerlerini, çok kültürlü anlayışını temel alarak; edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri çalıştığı kurumdaki danışanların psikolojik sağlamlık ve iyilik hallerini güçlendirmek için alanının temel müdahalelerini (bireysel-grupla psikolojik danışma, psiko-eğitim, konsültasyon, koordinasyon vb.) uygular. (TYYÇ-Bilgi-6, Beceri-4)
  7. Önleyici ve koruyucu ruh sağlığı hizmetleri kapsamında dezavantajlı (engelli, göçmen, davranış problemleri, bağımlı vb.) danışanların ihtiyacına uygun temel müdahaleleri planlar ve uygular. (TYYÇ-Bilgi-5, Bağımsız Çalışabilme-3)
  8. Yansıtıcı düşünmeyi kullanarak ve öz değerlendirme yaparak bireysel ve mesleki gelişimi için ihtiyaç duyduğu yaşam boyu öğrenme ve sürekli mesleki gelişim süreçlerine katılır. (TYYÇ-Bağımsız Çalışabilme-2)
  9. Aile üyelerinin gelişimsel ve ani krizler ile baş etmeleri, stresli yaşam olaylarına karşı iyi oluş ve dayanıklılık düzeylerini güçlendirmek için evlilik ve aile psikolojik danışmanlığının temel müdahalelerini planlar ve uygular. (TYYÇ-İletişim ve Sosyal Yetkinlik-4, Beceri-2)
  10. Sahip olduğu bilgi okuryazarlığı ve dijital okuryazarlığa dayalı olarak öğretim süreçlerinde uygun öğretim teknolojilerini kullanır. (TYYÇ-İletişim ve Sosyal Yetkinlik-7)
  11. Bireylerin kariyer gelişimlerine destek olmak için, kariyer psikolojik danışmanlığı ilke ve tekniklerine uygun olarak temel müdahaleleri planlar ve uygular. (TYYÇ-Beceri-5)
  12. PDR mesleğinin etik ilke ve değerlerini temel alarak, toplumsal ihtiyaçlar doğrultusunda önleyici ve koruyucu ruh sağlığı elemanı olarak rol ve görevlerini yerine getirir. (TYYÇ-Alana Özgü Yetkinlik-2)
  13. PDR alanının temel ilkeleri olan empati, koşulsuz saygı, saydamlık vb. benimseyerek, danışanların kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına duyarlı bir anlayış geliştirir. (TYYÇ-Alana Özgü Yetkinlik-6)
  14. Profesyonel gelişimini sürdürmesini sağlayacak yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. (TYYÇ-İletişim ve Sosyal Yetkinlik-2, 3)
  15. Tutum ve davranışları ile PDR alanı temsil edecek bir meslek elemanı olarak topluma model olur. (TYYÇ-Alana Özgü Yetkinlik-1)

 

Üst Derece Programlara Geçiş: Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.

 

Programdan Mezun Olanların Alacağı Unvan: Programda mevcut olan (toplam 240 ECTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrenciler Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında Lisans derecesi ile mezun olurlar.

 

Programdan Mezun Olanların İstihdam Durumları: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans programından mezun olanlar, Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman) unvanıyla veya istihdam eden kurumun vereceği kadro unvanıyla (örneğin; Psikolojik Danışman, Pedagog, İnsan Kaynakları Uzmanı, Eğitim Uzmanı vb.) eğitim, adalet, sağlık ve endüstri gibi sektörlerde çalışabilmektedirler.

 

Programdan Mezun Olmak İçin Gerekli Koşullar: Programdan mezun olabilmek için gerekli koşullar Afyon Kocatepe Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtilmekte olup, ders ve uygulamaların tümünü geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 genel ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.

21 August 2023, Monday 959 kez görüntülendi